Om koreografen

Om koreografen

Zezé Kolstad er daglig- og kunstnerisk leder for Didá Produksjoner som holder til på Sentralen i Oslo sentrum. Didá Produksjoner jobber hovedsakelig innen scenekunst med å sette opp egne produksjoner, ta koreografiske oppdrag, undervise, holde workshop og seminarer. Som koreograf er Zezé opptatt av at arbeidet hennes reflekterer dagens samfunn og hun jobber mye med samfunnskritiske spørsmål, men hun er også opptatt av at forestillingene hennes skal være fulle av energi og kraftfull dans.

Tilbakemeldingene jeg har fått på tidligere arbeider er ofte at det er rørende, vakkert, emosjonelt og stemningsfullt. Det er viktig for meg at mitt publikum får en kroppslig opplevelse og at de kjenner seg igjen i hva som skjer på scenen. Jeg ønsker å lage engasjerende scenekunst samtidig som det skal skape interesse og underholde.

Når jeg skal skape et nytt verk er det ulike ting som kan inspirere meg. Selvfølgelig er mine verk farget av min identitet og min livserfaring, men jeg får mye inspirasjon fra hva som skjer i vår samtid, reiser, musikk, ulike kulturer og andre kunstformer. Under skapelsesprosessen liker jeg å gi mine utøvere og samarbeidspartnere spillerom slik at de også kan komme med kreative innspill selv om jeg har en klar visjon på hva sluttproduktet skal bli.

England
Zezé bodde i England fra 1997-2005 i ulike deler av landet, i London, Leeds og Birmingham.
Hun tok sin danseutdannelse ved London Studio Center og jobbet som utøver for ulike dansekompanier som RJC Dance Company, ACE Dance and Music, Foot in Hand Dance Company og State of Emergency Ltd. Hun tok også del i operaen Samson et Dalila ved The Royal Opera House i London og i den haitiske musikalen Voodoo Nation for å nevne noen.

Hun har turnerte både nasjonalt og internasjonalt i ulike produksjoner og undervist barn og voksne som en del av pedagogiske mål for de ulike kompaniene. Det var her hun begynte å koreografere. Det startet med at jeg lagde korte koreografier à 10-15 min for barn og unge som skulle være en curtain raiser, en oppvarmer før selve kompaniet skulle på scenen. Jeg har også koreografert for ACE Youth, ACE Dance and Music sitt ungdomskompani som har vunnet flere priser og hvor flere av medlemmene har utdannet seg til å bli profesjonelle dansere ved skoler som Northern School of Contemporary Dance og London Contemporary Dance School. Det ble en naturlig overgang til å koreografere på profesjonelle og State of Emergency plukket meg raskt opp som en ung og lovende koreograf og støttet meg i å produsere nye verk som ble vist på The Place (London), The Green Room (Manchester), The Partick Centre (Birmingham) og Crescent Theatre (Birmingham).

Jeg er takknemlig for mulighetene jeg fikk i perioden jeg jobbet i England som ung dansekunstner med gode kollegaer, mentorer og utfordringer fikk meg til å vokse som danser, koreograf, pedagog og scenekunstner.

Mosambik
Her bodde Zezé fra 2009-2011 og jobbet som huskoreograf for det nasjonale sang og dansekompaniet, Companhia Nacional de Canto e Danca (CNCD) i Maputo, Mosambik. Dette var et Fredskorps prosjekt mellom Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og CNCD og Zezé var representant for KHiO. Her underviste hun daglig for kompaniet innen
moderne-/samtidsdansteknikker og holdt workshops i improvisasjon og koreografiske verktøy. Kompaniet hadde også et eget juniorkompani som hun også underviste og fulgte opp. I perioden hun var i Maputo satte hun opp to produksjoner. Pegadas som var en videreutvikling av et tidligere verk hun hadde gjort for Didá i 2007 og en ny produksjonon Wansati, hvor Den Norske Ambassaden i Maputo gikk inn med midler. Begge verkene ble filmen av nasjonal TV, TV Mocambique, og vist i beste sendetid.

Hun satte også opp en fotoutstilling og tok del i å filme og dokumentere den nasjonale Mosambikiske kultur- og kunstfestival som skjer annenhvert år i Mosambik. Flere grupper fra ulike provinser møttes her for å dele og vise frem sine danser/sanger. En stor festival som samler landets beste grupper. Fotoutstillingen og filmen ble vist ved Franco Mosambicano våren 2011.

Det var utrolig givende og inspirerende å kunne jobbe fulltid som koreograf for et anerkjent og internasjonalt afrikansk kompani. Jeg lærte utrolig mye om de ulike kulturene og kunstuttrykkene som fantes her og om det mosambikiske folk. En periode i livet mitt som har satt spor både som person og kunstner.